Friday, August 29, 2008




Di negara Malaysia, terdapat tokoh-tokoh yang memperkembangkan sastera rakyat. Tokoh-tokoh tersebut dikenali sebagai penglipurlara. Pada zaman dahulu, penglipur lara akan bercerita dari sebuah rumah ke sebuah rumah. Cerita-cerita tersebut bersambung-sambung dan memakan masa selama beberapa malam untuk dihabiskan.

Di antara tokoh-tokoh penglipurlara tersebut dikenali sebagai Awang Batil. Seseorang penglipurlara digelar Awang Batil kerana semasa mempersembahkan ceritanya, Awang Batil akan memukul sebuah batil yang berbunyi nyaring sambil bercerita dengan menggunakan melodi seolah-olah sebuah nyanyian ringkas. Irama pukulan batil itu bertindak sebagai muzik latar ketika Awang Batil bercerita.
Di negeri Perlis terdapat seorang tokoh Awang Batil iaitu Encik Mahmud bin Wahid (kini Allahyarham) sebagai penglipurlara. Beliau tinggal di Kampung Pokok Sena Chuping, Perlis.
Bakat beliau kini telah digantikan oleh anaknya iaitu Encik Ramli bin Mahmud.
Seseorang yang ingin mewarisi cerita-cerita Awang Batil hendaklah menyediakan sirih pinang, sintuk, asam dan kemian kepada gurunya. Apabila muridnya ditepuk bermulalah si murid mempelajari cerita-cerita Awang Batil sambil memukul batilnya.
Pukulan batil itu amat besar gunanya. Irama dari pukulan batil itulah sebagai sumber ilham cerita yang menjelma di fikirannya. Ketika itu juga seseorang Awang Batil dapat membahagi-bahagikan ceritanya. Bila pukulan itu terhenti maka akan terputuslah ilham sesebuah cerita.
Sebelum memulakan sesebuah persembahan cerita, Awang Batil terlebih dahulu menjalankan upacara tradisi iaitu memasukkan air ke dalam batil kemudian menyapu ke kepala dan mukanya. Dia menyuap pinang tiga piak, kemian diasap dan batil diriba lalu bermulalah persembahan Awang Batil. Upacara memulakan sesuatu persembahan terpaksa memakan masa kira-kira setengah jam. Dia menggunakan jampi dan mentera. Jampi itu termasuklah bertabik atau memberi salam kepada tuan rumah, kepada gurunya dan meminta dijauhkan daripada mara bahaya.
Ketika persembahan dilakukan, selain memukul batil dia juga menggunakan topeng. Ada dua buah topeng yang digunakan iaitu topeng hulubalang dan topeng Wak Nujum. Apabila sesuai dengan watak-watak dalam sesebuah cerita lalu dipakailah topeng-topeng tersebut.
Ini tentulah lebih menarik perhatian penonton. Topeng tersebut diperbuat daripada kayu, biasanya kayu tui dan disapukan dengan warna kemerah-merahan. Persembahan Awang Batil ini dengan cara berseloka yang amat menggelikan hati. Beginilah permulaan ceritanya :
Hei! Riuh rendah gegak gempita,
Inilah hamba nak mula cerita,
Hang tengok kat aku, aku tengok kat hang,
Hang kuit aku, aku kuit kat hang,
Hang gelak kat aku, aku gelak kat hang,
Hang jeling kat aku, aku jeling kat hang,
Hang kejip mata, aku kenyut misai,
Hei beginilah mula ceritanya……
Di antara cerita-cerita yang sering dipersembahkan ialah : Raja Dewa Lok, Raja Bersiung, Raja Berdarah Putih, Anak Lang Pak Belang, Cerita Angan-angan, Jabat Jabit, Abu Nawas dan Awang Ada Duit Semua Jadi.
Persembahannya sering diadakan di majlis–majlis perkahwinan dan di malam-malam keramaian. Biasanya tempat persembahannya dibuat di rumah kecil setinggi 3 atau 4 meter. Di keliling rumah tersebutlah penonton-penonton mengikuti ceritanya sehingga dinihari. Sesebuah cerita persembahannya kadang-kadang memakan masa dua sehingga lima malam. Cerita yang bersambung-sambung ini biasanya dipersembahkan di sebuah rumah yang menjemputnya mempersembahkan Awang Batil terutama lepas musim menuai padi.


SENARAI CERITA AWANG BATIL


1. Mek Siti Galin
2. Awang Akar Larak
3. Awang Biawak
4. Awang Denoi
5. Awang Geliga Embun
6. Awang Malim Awang Leman
7. Awang Segan
8. Jabak Dan Jabek
9. Malim Deman
10. Raja Dewa Lok
11. Raja Darah Putih
12. Raja Marakarma atau Awang Betui
13. Raja Radin Mas atau Pak Long Nujum
14. Raja Sultan Dewa atau Awang Ada Duit Semua Jadi
15. Si Tokong Boge atau Batu Belah
16. Thap Thin Thong

PERALATAN AWANG BATIL




Terdapat beberapa jenis peralatan yang digunakan di dalam sesebuah persembahan Awang Batil. Alat utama adalah batil yang diperbuat dari tembaga. Batil digunakan untuk memainkan rentak sebagai mengiringi persembahan, batil dipukul dan Awang Batil menyanyikan ritma rasminya. Topeng juga adalah penting untuk menunjukkan sesuatu watak di dalam penceritaanya. Selain dari alatan tersebut, alat muzik violin, rebana anak dan serunai juga digunakan. Awang Batil perlu mahir bermain alatan muzik tersebut.

BATIL

Batil adalah alat yang paling penting yang digunakan di dalam sesuatu persembahan awang batil.Batil yang digunakan diperbuat daripada tembaga. Batil ialah bekas yang digunakan untuk menakung air di dalamnya. Batil yang digunakan oleh En Ramli adalah peninggalan dari arwah bapanya iaitu Pak Mahmud. Didalam batil tersebut terdapat tulisan yang telah hampir pudar dan sukar untuk dibaca. Mengikut En Ramli, ianya adalah petikan dari kitab Tajul Muluk.






TOPENG

TOPENG TOK NUJUM

TOPENG HULUBALANG


Menurut En Romli, kedua-dua topeng ini telah berusia lebih dari 300 tahun.
Topeng ini dibuat dari kayu 'tui'. Topeng ini digunakan ketika awang batil bercerita tentang watak hulubalang, ahli nujum atau jin. Ianya diwarnakan dengan warna merah dan putih.

REBANA



Rebana yang digunakan di dalam sesebuah persembahan awang batil diperbuat daripada kayu nangka. Encik Ramli membuat sendiri rebana ini. Kulit yang digunakan pula ialah dari kulit kambing. Kulitnya ditegangkan dengan menggunakan tali yang diperbuat dari rotan. Lagu-lagu yang biasa dimainkan dan diiringi dengan pukulan rebana ini ialah seperti Umpan Jinak Di Air Tenang dan Manis Manis Manis yang berentak joget.

SERUNAI




Berbeza dengan serunai kelantan, serunai ini hanya berukuran 14 inci panjang. Ianya lebih merupakan serunai tradisional perlis. Serunai ini dibuat dari kayu nangka dan dihiasi dengan ukiran daripada tulang lembu yang ditanam di atas batang nangka tersebut. Terdapat tiga bahagian pada serunai tersebut iaitu kecopong atau serombong, badan dan naling. Pipitnya dibuat dari daun tai dan diikat dengan benang. Terdapat enam lubang pada bahagian atas badannya dan satu lubang di bahagian bawahnya. En Ramli membuat sendiri serunai ini mengikut kesesuaian dengan cara ia bermain.








Keratan akhbar Kosmo! Rabu 28 November 2007.

Akhbar harian Kosmo telah menyiarkan artikel dalam ruangan Rencana Utama sempena Festival Kesenian Rakyat Malaysia 2007 anjuran KeKKWA yang berlangsung di ibunegara.
Dalam gambar tu, saya dan Tok Awang sedang mempersembahkan Awang Batil di Time Square.



Keratan akhbar harian Kosmo!


Pada masa ini, hanya terdapat seorang sahaja penggiat Awang Batil iaitu Encik Romli Mahamud. Beliau adalah seorang petani. Beliau mempersembahkan Awang Batil iaitu sebuah persembahan seni penceritaan tradisional atau penglipurlara yang menggabungkan cerita dan muzik dengan menggunakan batil sebagai alat iringan untuk bercerita. Minat Romli terhadap Awang batil bermula sejak zaman kanak-kanaknya kerana beliau sering mengikuti persembahan yang dilakukan oleh bapanya iaitu En Mahmud bin Wahid yang juga penutur Awang Batil pada masa dahulu.
Romli mula mempelajari seni Awang Batil daripada bapanya pada tahun 1966 dengan mengikuti setiap persembahan yang dilakukan oleh bapanya. Walaubagaimanapun Romli tidak pernah menyampaikan Awang Batil secara solo atau berseorangan sehinggalah tahun 1997. Persembahan secara solo beliau bermula pada tahun 1977 di Tasik Melati, Perlis. Romli mula terlibat dengan aktiviti kesenian bermula dari umurnya lapan tahun dimana beliau bermain gendang terinai iaitu sebuah kumpulan muzik yang mengiringi tarian tradisional melayu klasik. Sejak tahun 1993 hingga 1996, Romli bekerja sebagai pemuzik tradisional di Badan Kesenian Pulau Pinang. Pada masa itu beliau sering mengikuti badan tersebut medngadakan persembahan hingga ke luar negara seperti Hadyai dan Geneva. Pada tahun 1998 beliau telah mempersembahkan Awang Batil dalam sebuah rancangan terbitan TV3 iaitu Majalah 3. Tahun 2001 beliau telah membuat persembahan di Singapura yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Perlis. Pada tahun 2003 pula beliau telah merakamkan Awang Batil untuk Jejak Bahasa, iaitu sebuah program Dewan Bahasa dan Pustaka dalam TV3. Pada 12 April tahun yang sama, beliau telah merakamkan Awang Batil untuk program Kazanah Irama dalam RTM 1. Beliau juga sering mengadakan persembahan di sekolah-sekolah dan universiti-universiti tempatan. Pada tahun 2004, pihak DIGI telah mengambil inisiatif untuk memperkembangkan seni ini. Pihak Digi telah megadakan program memperkembangkan seni ini dengan menghantar Romli untuk mengajar murid-murid sekolah sekitar negeri Perlis tentang persembahan Awang Batil. Pihak KeKKWA juga telah mengadakan Program Perantisan Awang Batil yang mana ianya bertujuan memperkembangkan seni ini supaya ianya tidak hilang begitu sahaja memandangkan ianya tidak mempunyai pewaris. Seramai enam orang aktivis seni di negeri Perlis telah terpilih untuk mengikuti program ini termasuklah saya sendiri.
Atas usaha dan inisiatifnya di dalam bidang seni, beliau telah di anugerahkan Pingat PJK sempena Hari Keputeraan DYMM Raja Muda Perlis pada tahun 2006.

HASRAT AWANG BATIL (ENCIK ROMLI BIN MAHMUD)

Orang Seni biasanya adalah seorang yang sensitif, begitu juga dengan Romli. Romli, yang lebih mesra saya panggil dengan panggilan Bang Li telah meluahkan rasa hatinya kepada saya sendiri pada malam 22 Nov 2007 di Hotel Plaza Kuala Lumpur. Dalam perbualan kami, beliau seolah-olah sedikit kecewa dengan persembahan Awang Batil yang kini semakin kurang mendapat sambutan. Pada pagi sebelumnya kami berdua telah membuat persembahan di Time Square Kuala Lumpur dan persembahan itu ternyata kurang mendapat sambutan. Ini terjadi mungkin kerana penonton yang rata-rata terdiri dari pelancong antarabangsa."Bang Li rasa tak seronok la cikgu, sekarang ni persembahan Awang Batil dah tak dapat sambutan macam dulu dah, budak-budak pun dah tak mau tengok dah Awang Batil ni" katanya. Ekoran dari rungutan itu, saya mengambil inisiatif untuk melakukan sesuatu supaya kekecewaanya dapat diubati. Pada malam itu juga saya memanggil dua orang kawan saya iaitu Yusri Edoo (Raja Lawak Pertama Astro dan Saiful Andree Jan untuk berbincang tentang perkara tersebut. Setelah berbincang, kami membuat keputusan yanag mana untuk persembahan pada keesokan harinya kani akan melakonkan semula tentang cerita yang dituturkan oleh Awang Batil. Ini bererti persembahan Awang Batil akan diberi nafas baru, Awang Batil bercerita dan kami akan melakonkan cerita tersebut dalam bentuk persembahan teater. Keesokkannya, di Pasar Budaya, kami telah melaksanakan apa yang kami rancang, ternyata mendapat sambutan hangat dari penonton yang rata-rata faham dengan lakonan yang kami lakukan. Awang Batil tersenyum puas dengan persembahan pada hari itu, dan kami bertiga gembira dapat mengubati kekecewaan Tok Awang Batil. Walaubagaimanapun, Awang batil yang 'original' tetap kami utamakan dan tidak akan hilang oleh pembaharuan tersebut.

GAMBAR LAKONANN TEATER AWANG BATIL DI PASAR BUDAYA PADA 23 NOV 2007





Kisah Awang Akar Larak – synopsis oleh Sulong Ismail

Pada suatu ketika ada seorang petani yang hidupnya terlalu miskin. Oleh kerana kecewa dengan kemiskinanya beliau akhirnya bertekad untuk mencabut nyawanya sendiri dengan menggantung diri menggunakan seutas tali dari akar larak.

Sebelum berjaya berbuat demikian datang seorang tua menasihati agar beliau tidak berbuat demikian kerana katanya ajal akan datang sendiri apabila tiba masanya. Orang tua tadi mencadangkan agar Awang menjadi seorang bomoh dengan dia sebagai pembantunya.

Setelah berjaya mengubati beberapa pesakit dengan bantuan orang tua itu maka nama Awang mula terkenal di merata tempat hingga akhirnya Sultan mendapat tahu dan bercadang untuk menguji kebolehan Awang.

Akhirnya Awang dipanggil ke istana untuk mengubati Sultan (yang pura-pura sakit). Setelah melihat keadaan Sultan yang ‘sakit’ maka Awang pun memberitahu Sultan yang beliau akan mangkat sebentar lagi maka Sultan pun marah dan terus mengusir Awang dari situ.

Tidak lama kemudian Sultan pun betul-betul mangkat dan setelah menteri-menteri bermesyuarat maka dicadangkan agar Awang dilantik sebagai Sultan yang baru. Maka bermulalah zaman kewangan Awang.

Tidak lama kemudian datanglah orang tua tadi menemui Awang sekali lagi dan memberitahu bahawa sekarang tibalah masanya Awang akan mati. Awang amat susah hati dan tidak mahu mati kerana sekarang dia sudah senang. Namun setelah beberapa kali tawar-menawar dengan orang tua itu akhirnya Awang pun meninggal dunia.

3 comments:

Gemala Kasturi said...

Salam seni

Ini satu usaha yang bagus utk memperkenalkan semula kesenian Awang Batil yang kian luput dari ingatan anak bangsa. Harap sdr menaikkan entri baru tentang perkembangan sdr di dalam seni awang batil ini.

khairul

佩芳 said...

Hi sir,
I am one of the master student in Chinese Studies . I am soon need to start a thesis. I am intereted to make a reserch on what is the similar factors in Awang Batil & Storyteller in Ancient China society. I came across your BLOG & would like to check with Sir if I can contact you directly to make a further inquiry on this topic ?Please response me through my email if you are willing to render your help & advice . My email : tspspf@yahoo.com TERIMA KASIH

Jamie Kenit said...

Assalamualaikum.. Saya adalah salah seorang pelajar Universiti Kuala Lumpur yang sedang menyiapkan Projek Tahun Akhir 1 di mana, saya sedang membuat kajian tentang seni Awang Batil.. Saya diminta membuat "Mobile Apllication : Augmented Reality of Awang Batil Documentary".. Bagaimana cara untuk menghubungi pihak tuan? Sila beri maklumbalas melalui email jmiermli@gmail.com Terima kasih.. =)